.

GILLA ÅBBES FISKE PÅ FACEBOOK!

onsdag 3 februari 2010

Blaskor värda att köpa

Köpte mig två tidningar igår för att få ännu mer fiskesug eller nåt sånt korkat, blev Allt om flugfiske och Fiskejournalen. Allt om flugfiske var ganska intressant då de följde olika guider vid deras vatten och man fick väl en del tips som kanske kan användas i framtiden. Framförallt kanske man kan säga att man får lite mer tips om hur man ska lära ut sin kunskap till andra och det är ju alltid kul då jag har två "projekt" på gång. Ska ju lära From o Gabriel flugfiske, vi började ju under förra året och de gjorde bra framsteg under den korta tid vi fiskade. Men det blir väl mer fluga under detta året. En annan artikel som var läsvärd och inspirerande var "Sju dygn i det vilda" skriven av Nicolas Jändel där han skildrar en tur med kanot längs med vattendrag i nordnorge. Skulle vara riktigt skoj o pröva. Havsöring på Gotland verkar vara ett kul fiske oxå som Marcus Hallquist skriver om. Havsöring brukar ju alltid vara ett spännande och roligt fiske och på Gotland verkar chanserna väldigt goda för att få chansen o bogsera in en storöring tämligen goda under vårfisket.

Fiskejournalens nummer 1-2-2010 är nog bland de bästa nummer jag läst av tidningen, en mycket väl balanserat upplägg av utlandsartiklar, inhämska och rena fakta. Gillar när det inte är en massa trollingfakta o båt-tester som det alltid är i Fiske för alla som jag ser som den svagaste av våra fisketidningar. Fiskefeber är även den läsvärd men Jörgen är väl lite väl fast i Vertikalträsket så det blir lite för mycket av det och trolling även i den tidningen. Ja ja tillbaka till FJs senaste nummer: Reportage om flatfiske efter Bonefish på Kuba gör ju att man nästan är beredda att sätta sig i en kanot o paddla dit för o få testa på detta formel 1 fiske. Inga blindkasst utan enbart kasst på fisk man ser och tar den inte i första kasstet kan man ibland få chansen att göra ytterligare ett kasst på fisken. Men väl krokad är det som att man krokat en formel 1 båt. När fisken rusar och man börjar ana att rusningen är slut så rusar den minst lika långt ytterligare, fan va häftigt! Artikeln är skriven av Maria Ålander och är riktigt bra och inspirerande, dock lite i kortaste laget.

Filmklipp från artikeln

En del klädtips från isknallaren Ola Skinnarmo finns med och det kan väl sammanfattas med lager på lager och Ull is the shit... Inga nyheter man inte redan visste så den skummades igenom ganska fort.

Sen försöker FJ sig på att berätta vilka som är de bästa Abborrvattnen i Sverige under vintern och den artikeln läste jag inte så noga då alla dessa vatten låg mer än 10 mil från mitt hem. Ett test av Ryggsäcksstolar görs och det kan ju vara bra att plocka fram den dagen man behöver en. Sen till en intressant artikel om Havsöringsfiske med nappindikator! Varför har man aldrig tänk på det? Jag använder ju ofta nappindikator när jag fiskar regnbåge och öring i rinnande vatten så varför inte göra det längs kusten? Man använder sig av en sorts balansfluga som beskrivs med både bild och text i tidningen och sen ett litet flöte man enkelt själv kan tillverka. Sen är det bara att lägga ut och låta vågorna göra jobbet. Kan nog vara ruskigt effektivt då öringen är på sitt allra sämsta humör. Reta upp den ordentligt genom ganska statiskt upp o ner fiske med flugan mitt framför nyllet på fisken. Bra och inspirerande! Skriven av Bo Nettelbladt. Sen är det ett reportage om Emil Hjertberg och Joel Abrahamssons nya film som kommer nu under vintern/våren "Gädda-The Movie" Där får vi följa killarnas gäddfiske under ett helt år och det lyckas med bedriften att landa 5! gäddor över 14kg och två på 17! den ska inhandlas så fort den når butikshyllan. Det är ingen informationsfilm utan en skilldring av deras jakt på storgäddor under olika tider på året.

Filmklipp från artikeln.

Sen är det listor på var de största fiskarna av olika sötvattensarter fångades under 2009 vilket kan vara intressant. Bl a så bekräftades min tro på Ålen i Landsjön! Årets näst största ål var tagen i Landsjön, en duktig pjäs på hela 2750gr. Jag såg ju en sån som stod under vegetationen förra året när vi var ute efter gädda. Petade till o med på ålen innan den simmade iväg och den var inte under 2kg! Kanske skulle göras en liten satsning i sjön? Svenska rekordet kan simma där, vi har sett massor av ål och finns det så stor som 2750gr så finns det säkert större! Vi får se vad framtiden utvisar, ska bli spännande att följa ålfisket där iaf.

Det var väl det om det. Nu ska strax Leja ha mat och jag får fortsätta drömma om öppet vatten.

/ Andreas Åberg

Inga kommentarer:

Årets laxfiske i Vättern 2014

  • 9 November Landfiske dobb+fluga Inte ett liv
  • 12 oktober Flytring+fluga 1 lax C&R några hugg
  • 11 oktober Flytring+fluga 0 laxar några hugg
  • 9 oktober Landfiske dobb+fluga 2 laxar 62 cm 2,8kg och 68cm 3,8kg
  • 1 oktober Landfiske dobb+fluga 1 lax 66cm 3,51kg

Laxfiske Vättern 2012

  • ANTAL FISKETILLFÄLLEN 7st
  • ANTAL BOMTURER 2st
  • 27e December Lax 55cm
  • 27e November Lax 5,6kg 80cm
  • 27e November Röding 60cm
  • 27e November Röding 50cm
  • 27e November Röding 55cm
  • 9e November Röding 45cm
  • 9e November Röding 3kg 63cm
  • 6e November Röding 55cm
  • 6e November Lax 55cm
  • 6e Novmeber Lax 55cm
  • 6e November Lax 55cm
  • 6e November Lax 50cm
  • 6e November Lax 50cm
  • 6e November Lax 45cm
  • 6e November Lax 3,4kg 64cm
  • 3e oktober Röding 65cm
  • 3e oktober Lax 50cm
  • 3e oktober Lax 50cm
  • 3e oktober Lax 8,5kg 90cm

Bloggar jag följer

Om mig

Mitt foto
Mullsjö, Jönköping, Sweden
Jag är 30år och bor i Mullsjö med min sambo Frida och en underbar liten dotter vid namn Leja som föddes den 15 september 2009 och vår underbara son Milian som föddes den 22 Mars 2012 samt våra djur (1 amstaffblandning Hera och en liten Chihuahua Embla, samt två kinesisk nakenhundar vid namn Denver & Tiffany). Jag har väl alltid varit intresserad av djur o natur och fiske har jag sysslat med så länge jag kan minnas. Hoppas ni får en trevlig läsning. Det jag brinner mest för när det gäller fisket är Flugfiske efter diverse olika arter, Laxfiske från land i Vättern samt Jerkfiske efter Gädda. Men givetvis sysslar jag med det mesta som har med fiske att göra och jag är ständigt öppen för nya metoder och arter. Har ni synpunkter om bloggen eller inläggen så skicka gärna ett mail eller skriv i gästboken, både possitiva och negativa kommentarer är välkommna! karateabbe@hotmail.com

Cabelas