.

GILLA ÅBBES FISKE PÅ FACEBOOK!

söndag 16 maj 2010

Havsöringsfiske och hundbad



Ja i lördags blev det en tur till orust på v-kusten med Anders o Gabriel. Vi åkte från Mullsjö vid halv fem på morgonen och var väl framme vid sjutiden ungefär. Havet låg spegelblankt och det var gråa moln över våra huvuden. Grejerna tacklades upp och vi fyllde på med en skvätt kaffe, sen va det dags o se om några silvriga var hemma. Gjorde några kasst och hade ett litet nyp i flugan utan resultat. Anders krokade en liten öring efter en stund, hans första på fluga! Grattis! En liten stund senare krokade jag en fisk som rusade kors o tvärs o gjorde flera rejäla luftsprång, det var en riktigt fin öring för att vara på v-kusten, då den efter ett språng släppte från kroken kan jag bara uppskatta vikten på den till mellan 1,5 och 2 kilo så det hade varit kul om den kom ända upp. Men det var kul o ha den på ett tag och känna på lite rusningar iaf! Efter den drillningen så högg det flera fiskar på flugan men ingen nöp till så pass hårt att de fastnade på kroken tyvär. Vinden tilltog lite grann framåt tio tiden och molnen försvann innåt land. I samma ögonblick som molnen försvann gjorde även fisken det. Det var kristallklart i vattnet och det gick inte lura någon mer öring till hugg. Vi beslutade oss för att göra en förflyttning till ett nytt ställe.








Väl på plats så tände vi engångsgrillen och slängde på några korvar för att stilla hungern. Stället såg riktigt fint ut och det håller säkert en hel del öring, denna dagen var det dock bara en ynklig liten "sill" som behagade hugga. Hade molnen från morgonen legat kvar över oss är jag säker på att det hade blivit en hel del öring landad. Men dagen var riktigt trevlig iaf med kul sällskap och solbränna i ansiktet.

Igår var jag, Frida, Leja och Hera o hälsade på Lejas mormor, Peter och Charlie. Vi blev bjudna på en fantastiskt god middag och hundarna fick busa med varandra. Sen gick vi till hundbadet i Lovsjön med hundarna. Hera var till en början lite skeptisk till vattnet då det var en liten kant man var tvungen att hoppa ner för till vattnet men när väl kanten var forcerad en gång så gick det som fan upp o ner i vattnet. Kanten blev ett roligt hopp istället och hon trivdes som fisken i vattnet! Hera älskar verkligen att bada, och speciellt att hämta pinnar man kasstar ut! Efter en stunds badande ville hera städa lite som hon brukar göra när hon badar. Det stod ut några rötter under kanten som Hera absolut inte tyckte skulle vara där så hon drog i dom tills dom gick av och så bar hon upp dom på land. Duktig vovve. Charlie som bara är 15 veckor var inte alls speciellt intresserad av det kalla vattnet, han gick dock i till magen en gång. Det kommer nog bli bättre när vattnet blir lite varmare. När de kommer hit o hälsar på nästa gång ska vi ta med dom till våran badplats där det är sandstrand o inte blir djupt lika fort, det brukar gå lite lättare att få hundarna att gå ut i vattnet då.




Ha det fint! /Andreas

Inga kommentarer:

Årets laxfiske i Vättern 2014

  • 9 November Landfiske dobb+fluga Inte ett liv
  • 12 oktober Flytring+fluga 1 lax C&R några hugg
  • 11 oktober Flytring+fluga 0 laxar några hugg
  • 9 oktober Landfiske dobb+fluga 2 laxar 62 cm 2,8kg och 68cm 3,8kg
  • 1 oktober Landfiske dobb+fluga 1 lax 66cm 3,51kg

Laxfiske Vättern 2012

  • ANTAL FISKETILLFÄLLEN 7st
  • ANTAL BOMTURER 2st
  • 27e December Lax 55cm
  • 27e November Lax 5,6kg 80cm
  • 27e November Röding 60cm
  • 27e November Röding 50cm
  • 27e November Röding 55cm
  • 9e November Röding 45cm
  • 9e November Röding 3kg 63cm
  • 6e November Röding 55cm
  • 6e November Lax 55cm
  • 6e Novmeber Lax 55cm
  • 6e November Lax 55cm
  • 6e November Lax 50cm
  • 6e November Lax 50cm
  • 6e November Lax 45cm
  • 6e November Lax 3,4kg 64cm
  • 3e oktober Röding 65cm
  • 3e oktober Lax 50cm
  • 3e oktober Lax 50cm
  • 3e oktober Lax 8,5kg 90cm

Bloggar jag följer

Om mig

Mitt foto
Mullsjö, Jönköping, Sweden
Jag är 30år och bor i Mullsjö med min sambo Frida och en underbar liten dotter vid namn Leja som föddes den 15 september 2009 och vår underbara son Milian som föddes den 22 Mars 2012 samt våra djur (1 amstaffblandning Hera och en liten Chihuahua Embla, samt två kinesisk nakenhundar vid namn Denver & Tiffany). Jag har väl alltid varit intresserad av djur o natur och fiske har jag sysslat med så länge jag kan minnas. Hoppas ni får en trevlig läsning. Det jag brinner mest för när det gäller fisket är Flugfiske efter diverse olika arter, Laxfiske från land i Vättern samt Jerkfiske efter Gädda. Men givetvis sysslar jag med det mesta som har med fiske att göra och jag är ständigt öppen för nya metoder och arter. Har ni synpunkter om bloggen eller inläggen så skicka gärna ett mail eller skriv i gästboken, både possitiva och negativa kommentarer är välkommna! karateabbe@hotmail.com

Cabelas