.

GILLA ÅBBES FISKE PÅ FACEBOOK!

lördag 30 oktober 2010

Ny tur på söndag!


Lite väl blåsigt förra turen men som det var då den här
bilden togs innan stormen tog fart så var det bra.
Nu ska det fångas lax! Det är dags o drilla på mitt nya spö nu. Så på söndag ska jag utmana laxen igen. Har följt väderspåmännen från både sverige o norge ett tag nu och ett tag var norrmännen riktigt elaka o pratade om 7-10m/s men när jag kollade prognosen för fem minuter sedan hade dom tagit sitt sunda förnuft till fånga igen o sänkt till 4-6m/s istället och det är ju en optimal vind för oss landkrabbor. Att vinden kommer från sv gör ju inte saken sämre. Väldigt goda chanser för lax på söndag med dessa faktorer vill säga. Nu ska bara flugan lyckas lura en av laxarna till hugg oxå och då gärna en av de större i stimmet. Nytt PB hade ju suttit fint den här säsongen, tycker mitt PB på 5kg är lite för klent så det är hög tid att höja det nu. 5kgs laxen var ju dessutom min första godkända lax tagen från land så det har några år på nacken nu. SKÄRPNING!

Blir jag o Gabriel som drar iväg och vilken sida det blir får vi se, inte bestämt något än o spåmännen hinner säkert spela tärning ett par gånger till innan de bestämmer sig för vilket väder det ska vara. Har funderat på att köpa hem lite material till tubflugorna o binda upp några experiment att testa men har inte gjort det än. Det kommer lite längre fram.

Röka Mellbo Luder??
Fick hem Heras nya foder idag och det var populärt värre. Riktigt fint färskfoder så nu får hon bra mat utan en massa onödiga tillsatser eller annat skit. Bara kött o vitaminer så som det var tänkt att en hund skulle äta en gång i tiden. Givetvis är det lite spannmål även i denna maten för att binda samman köttet men inte i närheten så mycket som det är i det vanliga torrfodret. Hon behöver den här maten nu när hon ska tränas hårt. Priset på maten är oxå det ett pluss 270kr för 20kg. Enda nackdelen är väl att det tar rätt mycket plats i frysen, två hela lådor är numera upptagna av 40kg hundmat. Men det får det vara värt, endast det bästa är bra nog åt Hera.


Så här glad kan man bli för en lax. Ser aningen psykotisk ut måste jag säga...

Men har man väntat en hel vår, en hel sommar o en hel höst på lax så blir man lite knäpp när man väl får en. Det var min första tur 2008 om jag inte minns helt fel. En fantastiskt fin dag med strålande sol -15 grader och helt vindstilla så den fisken kom lite oväntat måste jag säga. Brände en kasstet innan oxå. På söndag ska jag förhoppningsvis få posera med en större lax! Den här vägde 3,9kg.


Här kommer en liten film på våran pussgalna Leja o Hera.


Rapport från söndagens bravader kommer på efermiddagen/kvällen på söndagen oavsett resultat.

Ha det fint!
/Andreas



Inga kommentarer:

Årets laxfiske i Vättern 2014

  • 9 November Landfiske dobb+fluga Inte ett liv
  • 12 oktober Flytring+fluga 1 lax C&R några hugg
  • 11 oktober Flytring+fluga 0 laxar några hugg
  • 9 oktober Landfiske dobb+fluga 2 laxar 62 cm 2,8kg och 68cm 3,8kg
  • 1 oktober Landfiske dobb+fluga 1 lax 66cm 3,51kg

Laxfiske Vättern 2012

  • ANTAL FISKETILLFÄLLEN 7st
  • ANTAL BOMTURER 2st
  • 27e December Lax 55cm
  • 27e November Lax 5,6kg 80cm
  • 27e November Röding 60cm
  • 27e November Röding 50cm
  • 27e November Röding 55cm
  • 9e November Röding 45cm
  • 9e November Röding 3kg 63cm
  • 6e November Röding 55cm
  • 6e November Lax 55cm
  • 6e Novmeber Lax 55cm
  • 6e November Lax 55cm
  • 6e November Lax 50cm
  • 6e November Lax 50cm
  • 6e November Lax 45cm
  • 6e November Lax 3,4kg 64cm
  • 3e oktober Röding 65cm
  • 3e oktober Lax 50cm
  • 3e oktober Lax 50cm
  • 3e oktober Lax 8,5kg 90cm

Bloggar jag följer

Om mig

Mitt foto
Mullsjö, Jönköping, Sweden
Jag är 30år och bor i Mullsjö med min sambo Frida och en underbar liten dotter vid namn Leja som föddes den 15 september 2009 och vår underbara son Milian som föddes den 22 Mars 2012 samt våra djur (1 amstaffblandning Hera och en liten Chihuahua Embla, samt två kinesisk nakenhundar vid namn Denver & Tiffany). Jag har väl alltid varit intresserad av djur o natur och fiske har jag sysslat med så länge jag kan minnas. Hoppas ni får en trevlig läsning. Det jag brinner mest för när det gäller fisket är Flugfiske efter diverse olika arter, Laxfiske från land i Vättern samt Jerkfiske efter Gädda. Men givetvis sysslar jag med det mesta som har med fiske att göra och jag är ständigt öppen för nya metoder och arter. Har ni synpunkter om bloggen eller inläggen så skicka gärna ett mail eller skriv i gästboken, både possitiva och negativa kommentarer är välkommna! karateabbe@hotmail.com

Cabelas