GILLA ÅBBES FISKE PÅ FACEBOOK!

måndag 22 februari 2010

Bompass på säker sjö

Ja tanken på ett bra ismete på en säker sjö va ju just bara en tanke. Fyra fäll under hela dagen och tre missar. Den fjärde fick jag drilla ända fram till hålet iaf, en tre kilos gädda som höll fast i betet utan att sitta med en enda krok så vid hålet släppte den sitt tag o återvände ner i djupet. Vaknade vid sextiden på morgonen och slängde på mig kläder och ute vräkte snön ner precis som den gjort hela dygnet före så det var minst sagt mycket snö på vägarna! När vi kom fram till sjön fick vi gå ner för en backe genom skogen och snön gick till midjan! det var inte alls kul. Väl ute på isen var det först halvtaskig dubbelis där det översta lagret var retsamt jobbigt då det inte bar att gå på så man trampade igenom vid varje steg, över det var det 1-2dm blask och där över närmare 4dm snö... Behöver jag säga att benen värkte igår kväll. Vi satte ut spöna på ett säkert ställe men det var stendött i två timmar, sen hade vi ett fäll som vi inte riktigt såg direkt och när vi kom fram till hålet hade gäddan spottat ut mörten redan så vi fick bara upp en sargad mört. Senare flyttade vi till ett annat ännu säkrare ställe och där hade vi två resultatlösa fäll ganska omgående. Men sen var det dött en lång tid tills en gädda fick smak för en abborre som vi satt på som bete. Först missade vi den men när jag skulle sänka ner abborren igen så klippte den på direkt och det blev en ganska rolig fight med en tre kilosgädda som senare som sagt spottade ut abborren. Vi satt o pimplade en del under dagen och drog en massa 5grams abborrar. Men det är ju inte så speciellt roligt. vädret blev bättre o bättre under dagen iaf så vi fick till o med njuta av solen ett tag. Vet inte exakt vad det beror på att det varit så trögt gäddfiske nu i vinter men jag skulle gissa på att det beror på all snö som ger ett totalt mörker under isen. Ska man få en gädda gäller det nog att borra precis rakt över den för den lär inte se så mycket där nere.

Nu känns det som att isfisket får just ligga på is ett tag och väntan på våren får väl bedrivas med nåt annat, känns halvt menigslöst att pulsa runt i halvmeters snö en hel dag för att ändå inte få något. Om det blir något isfiske snart igen så blir det nog regnbågspimpel uppe på hökensås i så fall. Regnbåge är ju rätt kul o drilla även på vintern så det kan det nog bli. Gäddsatsningen får nog vänta på öppet vatten. Pimpla abborre är verkligen inte aktuellt då jag absolut inte är ute efter småfisk som knappt känns i spöt och oftast är det ju såna man får när man pimplar. Nej längtan efter våren o att få svinga flugspöt och pumpa gädda på jerkspöt har nog aldirg varit större! Is-säsongen är verkligen för lång för att jag ska trivas när det blir såna här vintrar som det är nu, jag vill ha öppet vatten i mitten/slutet av mars då är det perfekt. Men något öppet vatten så tidigt detta året kan man ju bara glömma. Flödena i våra öring o regnbågsåar kommer ju dessutom vara mer än översvämning när väl snön o isen smälter så något tidigt å fiske som det brukar bli kommer väl troligtvis inte heller vara möjligt. Längtar till Maj!
Vi får helt enkelt se när nästa fisketur blir av.
Ha det gött alla!
/Andreas

Kalle sa...

Jag älskar "säkra" ställen...

Årets laxfiske i Vättern 2014

Om mig

Mitt foto
Mullsjö, Jönköping, Sweden
Jag är 30år och bor i Mullsjö med min sambo Frida och en underbar liten dotter vid namn Leja som föddes den 15 september 2009 och vår underbara son Milian som föddes den 22 Mars 2012 samt våra djur (1 amstaffblandning Hera och en liten Chihuahua Embla, samt två kinesisk nakenhundar vid namn Denver & Tiffany). Jag har väl alltid varit intresserad av djur o natur och fiske har jag sysslat med så länge jag kan minnas. Hoppas ni får en trevlig läsning. Det jag brinner mest för när det gäller fisket är Flugfiske efter diverse olika arter, Laxfiske från land i Vättern samt Jerkfiske efter Gädda. Men givetvis sysslar jag med det mesta som har med fiske att göra och jag är ständigt öppen för nya metoder och arter. Har ni synpunkter om bloggen eller inläggen så skicka gärna ett mail eller skriv i gästboken, både possitiva och negativa kommentarer är välkommna! karateabbe@hotmail.com