GILLA ÅBBES FISKE PÅ FACEBOOK!

fredag 28 maj 2010

Sländfrossa i Kalvsjön!

Idag var vi då vid Kalvsjön och som nämnts tidigare så hade vi förhoppningar på att se lite kläckningar. Våra förhoppningar infriades med råge! Var riktigt länge sedan jag upplevde en sådan vakfest som idag. Vi kom ner till sjön vid niotiden ungefär, då sken solen och det var en sparsam aktivitet på ytan. Jag började med att knyta på en ganska stor harörenymf utan förtyngning. Fiskade med den en stund utan att det hände något, så såg jag en fisk som gick o plockade något i ytan ca 70m åt vänster. Jag vadade närmare och på vägen såg jag några sjösandsländor komma drivande på ytan så medans jag vadade mig i possition knöt jag på en kalvsjöslända på tafsen. Väl på plats la jag ut flugan där fisken tidigare vakat. Inget händer men jag ser nu inne i viken som jag står precis utanför att en fisk plockar sländor ända inne vid kanten. Gabriel komme gående på land bakom mig och jag berättar om fisken som vakar inne i viken och lägger iväg flugan och den landar perfekt! Mitt ovanför skallen på fisken som inte tvekar utan går upp o tar flugan med en smäll. Fisken rusar rakt ut mot mitten av den lilla viken och följer sedan med innåt, lite närmare land gör fisken några släng med huvudet och flugan kommer flygande tillbaka till mig. Ja ja det var iaf jäkla roligt med första torrflugehugget för året!
Vi bestämmer oss nu för att gå till platsen där vi parkerat bilen, det brukar alltid kläcka mycket sländor i den viken som sommartid är precis täckt av näckrosor. Sländorna driver sedan ut förbi en brygga och in i en vik som ligger intill så hela det området brukar vara giftigt. Gabriel stannar till vid en brygga precis i utkanten av området och drar ganska omgående på en stridbar båge på ca kilot. Fisken hoppar som en tok då den närmar sig bryggan men Gabriel lyckas ha fisken kvar på kroken och belönas med dagens första och hans första torrflugefisk! Grattis! Strax efteråt stiger en liten hanfisk till min kalvsjöslända och bjuder på lite fight innan den får friheten åter. Nu har sländorna fullständigt fått fnatt och det vakar över hela viken precis hela tiden. Några kasst senare sitter min andra båge på kroken och den bjuder på diverse luftakrobatik innan den får leka fotomodell och simma tillbaka ner i djupet. Två kasst senare sitter fisk nummer tre krokad och även denna bjuder på diverse cirkuskonster innan jag släpper tillbaka den. Nu kommer Gabriel bort till "min" brygga för att pröva lyckan. Jag smyger ner i viken till vänster där det har vakat oavbrutet i säkert en timma och en del av vaken ser faktiskt ut att vara riktigt grov fisk.

Det är inget lätt ställe att fiska på i näckrosviken. Dels finns absolut ingen plats för bakkasst, dels så är hela viken full av diverse rötter och näckrosor som är på väg upp mot ytan för att möta solens sken. Det har drivit in en hel del moln nu och regnet hänger i luften och det är nog bara en tidsfråga innan himlen öppnar sig. Sländorna fortsätter att ploppa upp ur vattnet som om det inte fanns något slut. Jag kliver ner i vattnet och vadar försiktigt ut en bit från trädsnåren för att åtminstånde kunna utföra ett rollkasst. Väl ute så stannar jag till en stund för att lokalisera vart den "största" fisken vakar. Ser fyra heta platser där fisk går o patrulerar. Chansar på att fisken som gör minst väsen av sig är störst. Så jag lägger ut kalvsjösländan rakt höger ut precis utanför land där en fisk har gått o plockat sländor en stund och gjort väldigt små vakringar. Flugan landar perfekt och tre sekunder senare försvinner den i en virvel. Schhhhhhvosch! Så försvinner flugan och fluglinan rakt åt sidan utan en chans för mig att hinna med fisken går upp i ytan och det är en rejäl fisk! Ca 3 kg och den fortsätter att tugga på i sidled och till slut brister tafsen och fisken simmar iväg till friheten igen. Jag beslutar mig för att testa om det går lika bra med en Rocken imitation och knyter en sådan till tafsen. Två kasst senare även dessa riktade mot en försiktigt vakande fisk gansak nära land så slurrrrp sitter nästa fisk säkert krokad! Fisken är urstark och kör rakt in under en rutten gren och tafsen skär fast och fisken sliter av tafsen. Upp kommer en gren med linan intryckt två cm i träet och fastnypt med skarvknuten mellan tafs och tafsspets... Nä nu får det vara nog! På med en ny Rocken och siktet ställs nu åt ett annat håll för att om möjligt undvika fler grenar. Ett försiktigt vak avslöjar ytterligare en grövre fisk och flugan landar åter igen perfekt och det tar inte många sekunder innan fisken stiger och jag höjer spöet för mothugg. Nu fightar jag fisken riktigt tufft på gränsen till idiotiskt. Men vetskapen om vilken djungel som döljer sig under ytan gör att det är min enda chans att lyckas landa fisken. Jag ser att det är en ganska stor Regnbåge och den bjuder upp till en rejäl kamp. Den här fisken lyckas jag iaf landa till slut för snabb avkrokning och friheten åter. Fisken var mellan 1,5 och 1,8kg och var i perfekt kondition.

Nu går jag bort till Gabriel igen som även han lyckats landa en till fisk! Vi sitter och tjötar en stund och det börjar dugga lite lätt. Vi bestämmer oss för att se om vi kan få med lite drillning på bild och Gabriel följer med mig ner till viken där jag fick bågen nyss. Jag vadar ut i possition och inväntar vaken. Det tar inte lång tid innan fisk nummer ett visar sig följt av två, tre, fyra och fem inom tre sekunder. Jag lägger ut flugan och slurp så sitter fisken på kroken. Den sitter dock bara fast en kort stund då kroken inte riktigt ville fästa där jag ville. Upp med flugan o vänta igen. En ny fisk visar sig och flugan läggs ut igen. Plask! Ett riktigt plaskvak sväljer flugan och fisken bjuder på en härlig kamp där jag sätter oerhörd
press på den för att undvika att den går fast i vegetationen. Väl uppe visar det sig att det är en utomordentligt grann öring. Helt galet fin är den och jag kan stolt posera inför kameran som gabriel sköter med bravur! Försöker få en fight till på bild men nu har jag nog skrämt fiskarna i viken så vi låter dom vila en stund. Jag går dit igen lite senare och krokar på ytterligare en riktigt fin öring. Den är smällfet av sländor och bjuder upp till en riktig dans med höga hopp och kraftfulla rusningar. Tar några bilder av fisken på egen hand och låter den sedan gå tillbaka. Vill ogärna ta upp någon öring ur sjön då de förökar sig på egen hand i en tillrinnande bäck. Det är verkligen stor skillnad på inplanterad öring och vild öring när det gäller kampvilja och styrka och det vill man ju att fler ska få uppleva!

Nu har regnet ökat och det fullkomligt vräker ner, sländorna fortsätter att ploppa upp ur vattnet helt oavbrutet och fiskarna vakar ännu mer trots regnet. Lyckas lura en till lite båge från bryggan jag tog tre från förut på dagen innan det är dags för hemfärd vid fyra tiden. Gabriel lyckas oxå lura en till och får med sig två matfiskar hem. Själv lät jag samtliga jag krokade få gå tillbaka, de blir bara liggandes i frysen till utgångsdatum om jag inte tillagar dom samma dag så de trivs nog bättre i sjön!

Samantaget är detta helt klart årets roligaste fiskedag hittills och både jag o Gabriel är mer än nöjda med dagen! Inte varje dag man får uppleva en regelrätt frosserifest på sländor där det kändes som att hela sjöns fiskbestånd vakade ikapp över sjön.

Imorgon blir det en göteborgstripp med familjen för besök på universeum! Skoj!