.

GILLA ÅBBES FISKE PÅ FACEBOOK!

måndag 8 oktober 2012

Ny tur ligger på planeringsstadiet

Ja snart är det dags att bege sig till Vätterns klippor igen. Jag o Benny gick på jobbet och klurade på grejer man kunde göra för att ytterligare öka sina laxfångster förutom att fiska oftare. Vi kom fram till två saker som jag tror stenhårt på! Det handlar om en modifiering av flugan som vi tror kommer öka fångsterna vid lugnt väder o blank yta. Hur det fungerar och ser ut kommer jag lägga upp efter att det praktiserats i verkligheten men det är väldigt simpelt men ändå en radikal förändring! (affärsidé?) Sen är det andra att man skulle byta metod när det är lugnt väder. Då skulle valet i så fall komma att hamna på flugfiske. Många gånger går laxen väldigt nära land även om vinden lyser med sin frånvaro och då tror iaf jag att en dobb kan vara en sak som skrämmer fisken lite då den plaskar o lever i ytan om den vevas hem snabbt. Men med en fluglina istället så går hemtagningen göra hur snabbt som hellst utan några störningar i ytan, det går ju även skicka ner flugan en bit med en intermidiate lina eller rent av en sjunklina vid trögt fiske. Problemet är ju dock att det krävs ett spö som kan få ut flugan en bit trotts dåligt med utrymme för bakkasstet. Lösningen kan nog vara de nya Switch spöna... Vi får se vad framtiden visar men den första grejen som kommer testas är den "nya" flugan iaf och den kanske kommer till användning redan denna veckan om SMHIs prognoser skulle visa sig vara rena katastrofen... Rapport kommer!

En artikel om laxen jag fångade i onsdags finns nu på sidan MER LAX I VÄTTERN skriven av Björn Blomqvist. Kika gärna in där o läs och glöm inte att bidra med en peng så vårt fina laxfiske kan fortsätta i många år framöver!

Ha det fint!
/Andreas

Inga kommentarer:

Årets laxfiske i Vättern 2014

  • 9 November Landfiske dobb+fluga Inte ett liv
  • 12 oktober Flytring+fluga 1 lax C&R några hugg
  • 11 oktober Flytring+fluga 0 laxar några hugg
  • 9 oktober Landfiske dobb+fluga 2 laxar 62 cm 2,8kg och 68cm 3,8kg
  • 1 oktober Landfiske dobb+fluga 1 lax 66cm 3,51kg

Laxfiske Vättern 2012

  • ANTAL FISKETILLFÄLLEN 7st
  • ANTAL BOMTURER 2st
  • 27e December Lax 55cm
  • 27e November Lax 5,6kg 80cm
  • 27e November Röding 60cm
  • 27e November Röding 50cm
  • 27e November Röding 55cm
  • 9e November Röding 45cm
  • 9e November Röding 3kg 63cm
  • 6e November Röding 55cm
  • 6e November Lax 55cm
  • 6e Novmeber Lax 55cm
  • 6e November Lax 55cm
  • 6e November Lax 50cm
  • 6e November Lax 50cm
  • 6e November Lax 45cm
  • 6e November Lax 3,4kg 64cm
  • 3e oktober Röding 65cm
  • 3e oktober Lax 50cm
  • 3e oktober Lax 50cm
  • 3e oktober Lax 8,5kg 90cm

Bloggar jag följer

Om mig

Mitt foto
Mullsjö, Jönköping, Sweden
Jag är 30år och bor i Mullsjö med min sambo Frida och en underbar liten dotter vid namn Leja som föddes den 15 september 2009 och vår underbara son Milian som föddes den 22 Mars 2012 samt våra djur (1 amstaffblandning Hera och en liten Chihuahua Embla, samt två kinesisk nakenhundar vid namn Denver & Tiffany). Jag har väl alltid varit intresserad av djur o natur och fiske har jag sysslat med så länge jag kan minnas. Hoppas ni får en trevlig läsning. Det jag brinner mest för när det gäller fisket är Flugfiske efter diverse olika arter, Laxfiske från land i Vättern samt Jerkfiske efter Gädda. Men givetvis sysslar jag med det mesta som har med fiske att göra och jag är ständigt öppen för nya metoder och arter. Har ni synpunkter om bloggen eller inläggen så skicka gärna ett mail eller skriv i gästboken, både possitiva och negativa kommentarer är välkommna! karateabbe@hotmail.com

Cabelas