.

GILLA ÅBBES FISKE PÅ FACEBOOK!

onsdag 21 april 2010

Premiär och hockey


Ser ut att bli en något kylslagen premiär på lördag om man får tror SMHI. Prognosen säger i dagsläget +2 grader på morgonkvisten och +8 grader på eftermiddagen. Men det possitiva är väl att det ser ut som solen kan komma att visa sig en del under dagen. Brukar ju vara kallt som satans på morgonen när det är premiär på åsen, flera gånger har det varit närmare -5-6 grader och tunn is inne vid land så +2 grader köper jag varje dag! Hoppas de hinner ändra prognosen lite till så den blir +5 på morgonen o + 15 på eftermiddagen med sol. Ja ja det ska bli förbannat roligt o komma upp på ytterligare en premiär, det är något speciellt med just Hökensåspremiären. Mycket folk o mycket fisk, brukar bli att man fiskar intensivt första timmen eller rättare sagt tills man landat en eller två fiskar sen blir det mer kaffe o skitprat med likasinnade. Ska bli intressant o se om Gabriel tycker det är lika roligt som jag gör, det blir ju hans första premiär på åsen efter att ha börjat med flugfiske sent i höstas. Jag är övertygad om att han kommer gilla det, tror han kommer få fisk oxå och ett o annat träd i bakkasstet. hehe. Min strategi för dagen är nog att börja i en av de små tjärnarna och fiska med flylina och sjunktafs och en svart eller brun fluga. Sen blir det nog byte av sjö efter middagen och då siktar vi nog på Havssjön tror jag. Den är ju lite som Hökensås Formula1. Rent o klart vatten o fina fiskar och en allmänt inbjudande natur runt omkring. Brukar vara ett bra fiske i alla sjöarna under premiären så vilken sjö man väljer är nog lite hugget som stucket allt efter egen smak. I havssjön ska jag enligt min plan slänga på en sjunklina och fiska med booby flugor, blir nog olivgrön eller brun brukar vara effektivast. Botten i havssjön lämpar sig ypperligt för den här typen av fiske under tidig vår. Gabriel var visst nere vid Mullsjön igår och övade sig på att kassta med flugspö, får se om det givit något resultat, hehe.


Ikväll är det åter igen dags för hockey med finalmatch nummer 4 på schemat. Jag tror på en riktig islossning för Hv71 ikväll med 3-4 mål i första perioden och total dominans. Känner på mig att Hv kommer öppna matchen i ett rasande tempo för att försöka knäcka Djurgården så tidigt som möjligt i matchen. Kommer nog bli riktigt roligt att se idag! Sen är det finalmatch 5 redan i morgon och då kommer nog Hv ha chansen att ta hem guldet till Jönköping igen. Tror de kommer lyckas med det de känns helt enkelt starkare än Djurgården och skapar mycket mer farliga målchanser.
Leja ligger nu o sover i sin vagn efter att ha sprungit runt som en vilde i sin gåstol hela morgonen. Så förbannat roligt o se henne när hon springer runt o letar efter bus hon kan utföra, en riktig liten buse är hon!

Börjar ju bli rejält sugen på en fisketur efter Gädda nu med. Måste se till o komma ut på en sådan snart. Det är ju nu de rikgtigt stora gäddorna kan smälla på så man får passa på! Det var väl allt för denna gången.
Ha det fint/ Andreas

Inga kommentarer:

Årets laxfiske i Vättern 2014

  • 9 November Landfiske dobb+fluga Inte ett liv
  • 12 oktober Flytring+fluga 1 lax C&R några hugg
  • 11 oktober Flytring+fluga 0 laxar några hugg
  • 9 oktober Landfiske dobb+fluga 2 laxar 62 cm 2,8kg och 68cm 3,8kg
  • 1 oktober Landfiske dobb+fluga 1 lax 66cm 3,51kg

Laxfiske Vättern 2012

  • ANTAL FISKETILLFÄLLEN 7st
  • ANTAL BOMTURER 2st
  • 27e December Lax 55cm
  • 27e November Lax 5,6kg 80cm
  • 27e November Röding 60cm
  • 27e November Röding 50cm
  • 27e November Röding 55cm
  • 9e November Röding 45cm
  • 9e November Röding 3kg 63cm
  • 6e November Röding 55cm
  • 6e November Lax 55cm
  • 6e Novmeber Lax 55cm
  • 6e November Lax 55cm
  • 6e November Lax 50cm
  • 6e November Lax 50cm
  • 6e November Lax 45cm
  • 6e November Lax 3,4kg 64cm
  • 3e oktober Röding 65cm
  • 3e oktober Lax 50cm
  • 3e oktober Lax 50cm
  • 3e oktober Lax 8,5kg 90cm

Bloggar jag följer

Om mig

Mitt foto
Mullsjö, Jönköping, Sweden
Jag är 30år och bor i Mullsjö med min sambo Frida och en underbar liten dotter vid namn Leja som föddes den 15 september 2009 och vår underbara son Milian som föddes den 22 Mars 2012 samt våra djur (1 amstaffblandning Hera och en liten Chihuahua Embla, samt två kinesisk nakenhundar vid namn Denver & Tiffany). Jag har väl alltid varit intresserad av djur o natur och fiske har jag sysslat med så länge jag kan minnas. Hoppas ni får en trevlig läsning. Det jag brinner mest för när det gäller fisket är Flugfiske efter diverse olika arter, Laxfiske från land i Vättern samt Jerkfiske efter Gädda. Men givetvis sysslar jag med det mesta som har med fiske att göra och jag är ständigt öppen för nya metoder och arter. Har ni synpunkter om bloggen eller inläggen så skicka gärna ett mail eller skriv i gästboken, både possitiva och negativa kommentarer är välkommna! karateabbe@hotmail.com

Cabelas